Mindfulness

A mindfulness kifejezést magyarul leginkább tudatos jelenlétként, vagy éber figyelemként fordíthatjuk – de a köztudatban az angol mindfulness kifejezés terjedt el leginkább. Lényege a figyelem jelen pillanatra való összpontosítása anélkül a törekvés nélkül, hogy bármilyen különleges élményt megtapasztaljuk. Egyszerűen gyermeki kíváncsisággal figyeljük a dolgokat, azok állandóan változó mivoltát. Ennek egyik eszköze a meditáció, de átélhetjük mozgás formában és a mindennapi teendőink alatt egyaránt.

Kutatások bizonyítják, hogy az agy rendszeres tréningezése tudatos jelenlét alapú gyakorlatokkal pozitív változásokat indít el az idegrendszerben és a hormontermelésre is hatással is van. A rendszeres éberségmeditáció bizonyítottan jótékony hatással van az immunrendszerre, csökkenti a magas vérnyomást, befolyásolja a stressztűrő képességet, stimulálja az érzelmekkel kapcsolatos agyterületeket, de segítséget nyújthat alvászavarra, figyelemzavarra, függőségek leküzdésében vagy akár a poszttraumás szindróma kezelésében is.

A mindfulnesst bárki gyakorolhatja. Nem kell hozzá lótuszülés vagy buggyos gatya se egy világvégi ashram. Semmilyen fizikai feltételnek nem szükséges teljesülnie ahhoz, hogy Te is felfedezhesd.

Tegyünk egy próbát!

Tedd le a telefont, tabletet amin épp ezeket a szavakat olvasod vagy engedd el az egered. Ha jól esik be is csukhatod a szemed és elkezdheted figyelni a légzésedet! Ezt legjobban az orrlyukaknál vagy a has/mellkas mozgásával érzékelhetjük. Ahogy fel – le mozog, folyamatosan áramlik.

Ugye milyen egyszerű?

A légzés egy állandó jelenség mégis oly könnyű elfelejtkezni róla! Hát szánjunk egy kis időt neki!

Ehhez hasonló gyakorlatokkal, játékokkal és rendszeres meditációval a következőket sajátíthatod el:
  • jobban kezelheted a stresszes helyzeteket, gyorsabban lehetsz képes tudatos döntéseket hozni
  • felismerheted az életedet uraló hátráltató berögződéseket, szokásokat, mintázatokat és megtanulhatsz túllépni rajtuk
  • enyhítheted a különböző stressz alapú betegségeket, javulhat az alvásminőséged
  • megtanulhatod más nézőpontból nyitottan szemlélni és ezzel együtt elengedni a nehéz dolgokat, akár csökkenteni a fizikai fájdalom érzését is
  • jótékony hatással lehet a koncentrációdra, memóriádra, reflexiós képességedre és a monotóniatűrésedre
  • elfogadóbbá válhatsz saját magaddal és a jelen pillanat történéseivel szemben
  • felfedezheted a mindennapokban rejlő apró örömöket amik fölött eddig elsiklottál
  • Elégedettséggel, hálával és együttérzéssel tekinthetsz életedre

Hogyan tudom mindezt elsajátítani?

Mindennek az alapja az elköteleződés és a személyes gyakorlás. Ehhez kaphatsz szakmai irányítást és támogatást egy 8 hetes MBSR tanfolyamon.

MBSR tanfolyam

A mindfulness alapú stresszcsökkentő és önismereti program, segít együtt-érzően önmagunk felé fordulni ezzel együtt gyermeki kíváncsisággal nyitni a minket körülvevő világ közvetlen tapasztalásai felé. Ezen folyamatok ítélkezésmentes megfigyelésével felfedezhetjük berögződéseinket, automatikus reakcióinkat, melyek tudatosításával, elfogadásával és elengedésével lehetőséget teremtünk a programozottságból való kilépésre, hogy friss nézőponttal tudatos döntéseket hozhassunk. A program alatt fejleszthetjük koncentrációnkat, megtanulhatjuk kezelni a stresszt és tudatos figyelmet, nyugodtságot, elmélyülést hozhatunk életünkbe.

A program 8 héten át folyik, heti egy 2 – 2,5 órás csoportos foglalkozást, és egy csendes napot foglal magában. Ezek alatt elsajátítunk különböző meditációs technikákat, megismerkedünk a mindfulness módszertanával, és felfedezzük a háttér mechanizmusait. Mivel a mindfulness tapasztaláson alapszik a gyakorlatok elsajátítását egyedül, otthon végezzük, ami körülbelül napi fél órát vesz igénybe. Ezért is nélkülözhetetlen a program iránti elköteleződés. Hasonlóan a testmozgáshoz a rendszeresség a legcélravezetőbb: ahogy izmainkat eddzük úgy tudjuk agyunkat is tornáztatni. A program végére kialakul bennünk egy kép a számunkra megfelelő, hasznos technikákról és azok mindennapi életbe való integrálásának lehetőségéről.

  • A tudatos jelenlét felfedezése érzékeinken keresztül. Az MBSR alapjai. A megfelelő hozzáállás kialakítása.
  • Robotpilóta mód. Létezés és cselekvés. Testtudatosság.
  • Észlelés és kreatív válaszreakció. A stressz okai, fizikai tünetei és kezelése éberséggel.
  • Test és légzés tudatossága mozgásban. A tudatos jelenlét hatalma.
  • Stresszreakciók és mintázataik. Szembenézés a nehéz tapasztalatokkal.
  • Tudatos válaszadás spontán reakció helyett. Gondolatok címkézése.
  • Kommunikáció és mindfulness. Az érzelmek tudatosítása.
  • Önszeretet, kedvesség, együttérzés és hála. A változás elfogadása.
  • Mindfulness a mindennapokban.
  • Online tanfolyam 2020 július 6-tól hétfőnként 8 héten át (18:00 – 20:30-ig)
  • Csopak: 2020. július 5-től 8 héten át vasárnaponként 18:00 – 20:30-ig
  • Tervezett tanfolyamok 2020 őszén: Győr, Tata, Veszprém, Balatonfüred
  • A csendes nap körülbelül 5 órát vesz igénybe, melyet hétvégén tartunk. Ez idő alatt különböző szituációkban alkalmazhatjuk az addig tanultakat, ezzel is elősegítve a gyakorlatok integrálását mindennapi életünkbe.
  • Fontos hogy kényelmes nadrágban gyere, amiben tudsz a földön ülni. (Ha ennek fizikai korlátai lennének, tudunk széket is biztosítani.) Ez lehet szűk leggings, jóga nadrág, futónadrág vagy egy “buggyos gatya”. Van aki a leggings bő szoknya kombinációra esküszik. Próbáld ki! Én szeretek egy meleg kardigánt vagy egy nagyobb sálat a vállamra teríteni, hogy a mozdulatlan meditációban kellemesen melegen tartson, de takarókat tudunk adni a helyszínen.
  • Online tanfolyam esetén nincs szükség speciális technikai eszközökre (a beépített kamera és mikrofon megfelelő), azonban ajánlott számítógépen vagy tableten csatlakozni, mert általában a telefon kijelzője túl kicsi egy két órás foglalkozáshoz.

A tanfolyam áráról részben Te döntessz!

35 000 és 65 000 Ft között Te döntöd el, mennyit tudsz most rászánni.

Szerintünk a tanfolyam értéke 50 000 Ft, de ha úgy érzed, kedvezményre szorulsz vagy éppen támogatnád a kedvezményes részvételt mások számára választhatsz 35 000 és 65 000 Ft között.

(Az ár tartalmaz 8 db 2,5 órás alkalmat, egy 5 órás csendes napot, vezetett meditációk hanganyagát és egy munkafüzetet. )

Mindezek mellett nem szeretném, hogy bárki anyagi nehézségek miatt ne tudjon részt venni a tanfolyamon, így ha úgy gondolod szükségét érzed további kedvezménynek, jelezd, és egy személyes konzultáció alkalmával megbeszéljük.

Örülök, hogy idáig eljutottál az olvasással és érdeklődsz, azonban mielőtt jelentkeznél gondold át a következőket:

  • A mindfulness elsajátítása csak Rajtad múlik és ennek legfőbb eszköze a mindennapos kb 30 perces gyakorlás (meditációk és egyéb feladatok) Ha ez most bármi oknál fogva nem fér bele a napi rutinodba, lehet hogy érdemesebb másik időpontot választanod. (Ilyen esetben a várólistára is jelentkezhetsz.)
  • A 8 hét alatt természetesen előfordulhat, hogy nem tudsz rész venni egy-egy alkalmon, azonban érdemes szem előtt tartani, hogy kettőnél több hiányzás esetén a tanfolyam végkifejlete már nem ugyan az.
  • Ha mindez betegség vagy bármilyen nem várt életesemény miatt következik be, megbeszéljük a lehetőségeket.
  • Amennyiben részt veszel bármilyen terápiás folyamatban, feltétlenül kérd ki terapeutád véleményét!

Jelentkezni az alábbi linken tudsz:

Jelentkezés

Ha nem vagy benne biztos, hogy a tanfolyam neked való-e, keress bátran e-mailen és egy telefonos vagy személyes konzultáció alkalmával megbeszéljük.

WORKSHOPOK

Ezek az egyszeri alkalmak, a mindfulness eszköztárán keresztül mutatják be a mindennapi tudatos élet lehetőségét vagy különböző stresszcsökkentő módszereket.

Zártkörű online meditációk

Ha az élő streamelt adások helyett szeretnél egy kicsit személyesebb hangulatban, kisebb csoportban meditálni, csatlakozz májusban minden csütörtökön virtuális szobánkhoz. Egy meditáció után kicsit beszélgetünk, megoszthatjuk egymással tapasztalatainkat. A részvétel regisztrációhoz kötött és adomány alapú. 

 MINDFUL MONDAY MORNING | májusban minden hétfőn reggel 8-kor angolul

CSÖNDES CSÜTÖRTÖK | májusban minden csütörtökön este 7-kor


Munkahelyi stresszcsökkentés

A tudatos jelenlét alapú stresszcsökkentés nem, csak a koncentrációra, a munkavégző képességre és teljesítményre lehet jótékony hatással, de empatikusabb, jobban kommunikáló, összetartóbb csapatot formálhat.

A workshopok személyre szabottak, a részletekről e-mailben érdeklődj!